Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

Kunstsystemen in Latijns-Amerika. Een reizende tentoonstelling uit Buenos Aires (1974-75)

16 mei 2024 - 12 jan 2025

Vijftig jaar nadat Kunstsystemen in Latijns-Amerika voor het eerst voet aan wal zette in Antwerpen wijdt het M HKA een archiefpresentatie aan deze tentoonstelling. Kunstsystemen in Latijns-Amerika is een tentoonstelling hedendaagse Latijns-Amerikaanse kunst die reisde van Antwerpen, Brussel, Londen, Parijs naar Ferrara in de jaren 1974-75. 

Jorge Glusberg, directeur van het Centro de Arte y Comunicación (CAyC) in Buenos Aires, organiseerde de tentoonstelling in samenwerking met Florent Bex, directeur van het Internationaal Cultureel Centrum (ICC) in Antwerpen. Samen met de werken in de tentoonstelling reisden ook een twintigtal Latijns-Amerikaanse kunstenaars mee naar België. Voor een aantal onder hen betekende deze verplaatsing het begin van een boeiend traject doorheen Europa waarbij nieuwe ontmoetingen en nieuwe plekken hun werk blijvend zouden tekenen.

Aan de hand van archiefdocumenten belicht de presentatie de nieuwe vormen van mobiliteit die deze kunst in het midden van de jaren 1970 introduceerde. Aspecten van transport, migratie, draagbare kunst(systemen) tot politieke mobilisering worden gekaderd binnen de bredere artistieke, institutionele en cultuurpolitieke context van de jaren 1960 en ‘70.

Een samenwerking met KB45

De archiefpresentatie Kunstsystemen in Latijns-Amerika. Een reizende tentoonstelling uit Buenos Aires (1974-75) werd samengesteld door Ine Engels, Wouter Davidts en de onderzoeksgroep KB45.

De multidisciplinaire onderzoeksgroep KB45 (Kunst in België sinds 1945) aan de Universiteit Gent stelt zich tot doel de situatie van de levende kunst in België in kaart te brengen en te kaderen binnen de bredere artistieke cultuur in België in de naoorlogse periode, vanuit een zowel lokaal als internationaal perspectief.

Lea Lublin, Wat is Kunst?, 1975, Groenplaats, Antwerpen. Gerealiseerd binnen de serie Interrogations sur l’art. Discours sur l’art. (1974-79). Copyright: Bert Van Evercooren.