FRONT ROW met Agnieszka Polska in De Cinema
12 dec 2024, 19:00 - 21:20
FRONT ROW, elke laatste donderdag van de maand in M HKA,
vanavond uitzonderlijk in De Cinema
Gratis toegang, wel reserveren via De Cinema
Mis deze unieke kans niet om de in Berlijn gevestigde Poolse kunstenares Agnieszka Polska te ontmoeten en haar kijk op de wereld te ontdekken.
De eerste solotentoonstelling van de in Berlijn gevestigde Poolse kunstenaar Agnieszka Polska in België, Flowers on the Sun, toont een selectie van recente werken. Gebaseerd op speculatieve scenario’s, verweven met elementen van sciencefiction, belicht de tentoonstelling kwesties die verband houden met de relatie tussen mens, niet-mens en technologie. Hierbij worden dringende vragen gesteld over onze perceptie van tijd en geschiedenis.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling nodigen wij u uit voor een artist talk met Agnieszka Polska en een speciale vertoning van haar eerste speelfilm Hurrah, We Are Still Alive! (2020) als onderdeel van Front Raw. De vertoning vindt plaats in De Cinema.
Filmscreening: Hurrah, We Are Still Alive!
Een artistieke commune werkt aan een film over Rosa Luxemburg, maar de mysterieuze Regisseur verdwijnt juist wanneer ze willen beginnen met filmen. Hoewel de crew gefascineerd is door de Regisseur, koesteren ze ook een diepe afkeer van hem. De vraag is: waar is hij gebleven en wie is deze man echt, die het leven van deze gemeenschap zo sterk heeft beïnvloed? De dynamiek van relaties tussen mensen die in een artistieke en emotionele symbiose leven, blijkt even explosief als giftig te zijn.
De film is geïnspireerd door een artistieke groep onder leiding van Rainer Werner Fassbinder.
Programma:
HURRAH, WE ARE STILL ALIVE! | De Cinema
19:00 – 19:45 Artist talk (EN) met Agnieszka Polska
19:45 – 20:00 Pauze met drankjes en snacks
20:00 – 21:20 Vertoning van Hurrah, We Are Still Alive!
Over Agnieszka Polska
Tijdens haar kunstopleiding begon Agnieszka Polska animatiefilms te maken met behulp van traditionele technieken (zoals het gebruik van een lichtbak). Later ontwikkelde ze een interesse voor digitale animatie en de immersieve kwaliteiten van de beelden die die techniek creëert. In haar films gebruikt Polska verschillende vertelformaten. Ze onderzoekt deze narratieve technieken niet alleen in videowerken, maar ook in andere media zoals speelfilms en theatervoorstellingen: al die kunstvormen breiden haar artistieke praktijk op natuurlijke wijze uit.
Een tijdlang was Polska geïnteresseerd in de speculatieve geschiedenis van avant-gardebewegingen, maar vandaag zoekt ze meestal inspiratie in verhalen rond planetaire sociaal-technologische systemen, wereldwijde veranderingen, en nieuwe crises. Haar invloeden omvatten de populaire visuele cultuur en de sciencefictionwerken van auteurs als Stanisław Lem, Ursula K. Le Guin en Brian Catling.
Verbeelding speelt een belangrijke rol in het werk van Agnieszka Polska. Haar creaties, die realistische beelden combineren met fantasmagorische visioenen, resulteren vaak in een humoristische mix van ironie en melancholie. In haar films versmelt documentaire met fictie-esthetiek. Ze creëert haar werken met nauwgezette aandacht voor detail en geeft de structuur van haar films bewust vorm.
Polska schrijft scenario’s met de filmische blik en de betrokkenheid van de kijker in gedachten, waardoor het publiek een integraal onderdeel van de ervaring wordt. Naast de gesofisticeerde en zeer verfijnde beelden spelen het geluidsontwerp en de hypnotiserende stem van de verteller een cruciale rol. In The New Sun (2017) richt een ster met het gezicht van een kind zich bijvoorbeeld tot de kijker met een emotionele monoloog.
Agnieszka Polska hint in haar recente projecten op een toekomstige manier van film maken, die misschien verschuift van de traditionele wijze van verhalen vertellen naar het bouwen van werelden.
Over ‘Flowers on the Sun’ in het Muhka
Flowers on the Sun is de eerste Belgische solotentoonstelling van de in Berlijn gevestigde Poolse kunstenares Agnieszka Polska. De expo toont een selectie recente werken, waaronder haar nieuwste film The Book of Flowers (2023), die werd gemaakt met behulp van AI-tools.
Met de steun van het Polish Institute in Brussel en het Adam Mickiewicz Instituut.