
Iman Issa
Photograph—(Un)Like (M)Any Other(s)
Iman Issa toont en bespreekt een reeks van haar werken die zich richten op vormen met een specifieke functie, zoals monumenten en gedenktekens, historische artefacten, films en foto’s die historische figuren en gebeurtenissen documenteren. Ze reflecteert op de veronderstelde erfenissen van deze vormen en op de posities die ze innemen in hun aanspraak op autoriteit over de figuren, gebeurtenissen en verhalen die ze representeren.
Iman Issa is kunstenaar en professor aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Wenen. Haar werk was te zien in zowel solo- als groepstentoonstellingen, waaronder het Art Institute in Chicago, Hamburger Bahnhof in Berlijn, MoMA en het Solomon R. Guggenheim Museum in New York, 21er Haus in Wenen, MACBA in Barcelona, het Perez Art Museum in Miami, de Whitney Biennial 2019, de 12e Sharjah Biënnale, de 8e Berlijn Biënnale, M HKA in Antwerpen, Tensta Konsthall in Spånga, het New Museum in New York en het KW Institute for Contemporary Art in Berlijn.
Haar publicaties omvatten Book of Facts: A Proposition (2017), Common Elements (2015) en Thirty-three Stories about Reasonable Characters in Familiar Places (2011). Ze was DAAD artist in residence in 2017 en ontving onder andere de Ernst Rietschel Prijs voor Beeldhouwkunst (2024), de Vilcek Prize for Creative Promise (2017), de Louis Comfort Tiffany Foundation Award (2015), de HNF-MACBA Award (2012) en de Abraaj Group Art Prize (2013).
“I believe objects have a life of their own, independent of a user or a maker’s intentions, which is what makes them so interesting.”
Iman Issa
BIO
Iman Issa (geboren in 1979) is een Egyptische multidisciplinaire kunstenares die woont en werkt in Berlijn. Sinds 2020 is zij professor aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen. In haar praktijk onderzoekt Issa hoe betekenis tot stand komt binnen systemen van representatie en presentatie, met bijzondere aandacht voor de rol van tentoonstellingen in academische en culturele instellingen. Haar werk bevraagt hoe vorm, context en taal onze perceptie van geschiedenis, identiteit en erfgoed beïnvloeden.
Haar werk is getoond in talrijke solo- en groepstentoonstellingen, waaronder in KW Institute for Contemporary Art (Berlijn), Hamburger Bahnhof (Berlijn), MoMA (New York), het Solomon R. Guggenheim Museum (New York), MACBA (Barcelona), het Perez Art Museum (Miami), M HKA (Antwerpen) en Tensta Konsthall (Spånga). Ze nam deel aan vooraanstaande biënnales zoals de Whitney Biennial (2019), de 12e Biënnale van Sharjah, de 8e Biënnale van Berlijn en de 7e Biënnale van Gwangju.
Aankomende solopresentaties zijn onder andere A Game, or So You Think (3 mei – 21 september 2025) in het Art Institute of Chicago, en Das Spiel (7 februari – 11 mei 2025) bij de Staatliche Kunstsammlungen Dresden.
Issa is auteur van verschillende publicaties, waaronder Book of Facts: A Proposition (2017), Common Elements (2015) en Thirty-three Stories about Reasonable Characters in Familiar Places (2011).
Haar werk werd bekroond met talrijke prijzen, waaronder de Vilcek Prize for Creative Promise (2017), de Louis Comfort Tiffany Foundation Award (2015), de HNF–MACBA Award (2012) en de Abraaj Group Art Prize (2013). In 2017 was zij artist-in-residence bij de DAAD in Berlijn.
Over FRONT ROW
FRONT ROW is een maandelijkse reeks kunstenaarsgesprekken, georganiseerd door het M HKA en NICC. Dit open format biedt kunstenaars de ruimte om hun praktijk te delen. Het programma nodigt uit tot reflectie op kunst, cultuur en samenleving, met bijdragen van enkele van de meest prikkelende kunstenaars van vandaag.
Neem plaats op de FRONT ROW en geniet van een drankje van het huis.
