Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

M HKA Academie

Gesprek, Onderwijs

30 mrt 2025, 14:00 - 16:00

Zo 09.03, 16.03 en 30.03, 14:00

M HKA, Auditorium
GRATIS

Actie in Antwerpen! Bevlogen M HKA-kunsthistoricus en Academie-docent Piet Van Hecke nodigt je uit voor een gratis stoomcursus in de Antwerpse geschiedenis van happenings en performances.

Na de lezing is er tijd om samen een aantal gerelateerde werken in het museum te bekijken.

Deze lezing wordt in het Nederlands gegeven.

Happenings en acties in de jaren 1960: De kunst in vraag

Zondag 9 maart 2025

In 1959 presenteert Yves Klein een immaterieel kunstwerk op de zolder van het Hessenhuis in Antwerpen. Onder impuls van bredere maatschappelijke ontwikkelingen, organiseren Hugo Heyrman, Panamarenko en Wout Vercammen in de jaren 1960 happenings in de straten van Antwerpen. Vanaf 1966 toont Wide White Space Gallery achter het KMSKA performatief werk van grote namen uit de naoorlogse avant-garde, met kunstenaars als Joseph Beuys, Marcel Broodthaers en Christo. Vlakbij in de Beelhouwersstraat stelt het kortstondige bestaan van de anti-galerij A379089 de conventies van de kunstwereld in vraag. Op het einde van deze periode sturen een aantal kunstenaars een brief naar de koning met de vraag om van het Koninklijk Paleis op de Meir een plek te maken voor hedendaagse kunst.

Actie en performance in de jaren 1970: De kunstenaar centraal

Zondag 16 maart

In de nasleep van het woelige einde van de jaren 1960 organiseert het pas opgerichte Internationaal Cultureel Centrum (ICC) in het Koninklijk Paleis op de Meir in de jaren 1970 acties en performances van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Met als een van de hoogtepunten het monumentale Office Baroque van Gordon Matta-Clark. Jonge kunstenaars als Ria Pacquée en Jan Fabre zetten hun eerste stappen als performancekunstenaar. Nieuwe kunstenaarsinitiatieven, zoals ERCOLA en Vacuüm, zien het levenslicht in Antwerpen. Het is in deze context dat ook Hugo Roelandt zich ontpopt tot een van de spilfiguren van performance kunst. In 1977 richten Narcisse Tordoir, Jan Janssen en Rudolf Verbesselt Today’s Place op: een plek waar directe acties, kunst, mode, performance en punk elkaar vinden.

Performance en post-performance in de jaren 1980: Naar een postmoderne wereld

Zondag 30 maart

In de jaren 1980 komen emotionele en autobiografische aspecten op de voorgrond in het werk van kunstenaars als Marina Abramović en Jan Fabre, en choreografen als Anne Theresa De Keersmaeker en Marc Vanrunxt. Ze zoeken in hun performances ook vaak de grenzen van het menselijk lichaam op. Hugo Roelandt reageert hierop door met mengeling van performance en installatie de fysieke kunstenaar bijna helemaal te laten verdwijnen. Hij bedenkt hiervoor het label ‘post performance’. Danny Devos en Anne-Mie van Kerckhoven richten kunstenaarscollectief én noiseband Club Moral op. Met Montevideo willen Annie Gentils en Stan Peers een nieuwe ontmoetingsplek voor conceptuele en multimediale kunst in Antwerpen creëren. In 1987 maakt Keith Haring een muurschildering vlak voor de officiële opening van het nieuwe Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen…