Ga naar hoofdinhoud. Begin van de inhoud

Cindy Wright – Lippenstift en Gasmaskers – De Stadscollectie Antwerpen

Wie de tentoonstelling Lippenstift en Gasmaskers bezoekt kan niet voorbij aan de imposante houtskooltekening van een schedel, die hard afsteekt tegen de witte tentoonstellingsmuur. Wat je eigenlijk ziet is een fusie van tien afzonderlijke tekeningen van een schedel, samengebracht in één overtuigend beeld. Kunstenares Cindy Wright vertelt je in bovenstaande video het idee achter haar werk, getiteld Unification. 

Het werk raakt thema’s als verval, vergankelijkheid en kwetsbaarheid en herinnert aan de zeventiende-eeuwse vanitas-schildertraditie in Europa. De schedels confronteren de kijker met de eigen mortaliteit. Ze zetten aan tot reflectie en introspectie en hernieuwen onze band met onze individualiteit en menselijkheid. Iedereen is een individu, maar in de dood zijn we allemaal verbonden, los van cultuur, religie, status, huidskleur, …

Cindy Wright, Unification, 2020, Collectie: Eigendom stad Antwerpen, in langdurige bruikleen in M HKA

OVER CINDY WRIGHT

Cindy Wright (°1972, België) woont en werkt in Antwerpen. Voor haar fotorealistische tekeningen en schilderijen vertrekt Wright vanuit haar eigen fotografie. In haar studio maakt ze composities, die ze fotografeert en nadien bewerkt in Photoshop. Zo gaat ze op zoek naar het exacte beeld dat ze in haar werken wil tonen.

Het oeuvre van Cindy Wright bestaat voor een groot deel uit fotorealistische schilderijen. Ze schuwt niet weg van wat doorgaans als afstotelijk wordt aanschouwd, in tegendeel, extreme close-ups van vlees, afval, rottend fruit, dode dieren en insecten zijn een vaak terugkerend thema. Hoewel de werken er bijzonder realistisch uitzien, verliest Wright haar band met de textuur van haar materiaal niet. Haar werk streeft er niet naar de fotografie te imiteren, ze wil net alle schilderkunstige componenten onderzoeken: kleur, compositie, onderwerp, perspectief en textuur.


Gerelateerde artikels

Visitor review

A visitor's perspective | Lars von Trier — Melancholia: The Diamond

6 Mar 2019

1:17

Om de essentie van zijn in 2011 uitgebrachte film Melancholia te herarticuleren, liet von Trier een zeldzame tweelingdiamant – twee stenen die honderden miljoenen jaren geleden met elkaar zijn vergroeid – op ambigue wijze slijpen: niet ruw maar ook niet afgewerkt met gepolijste oppervlakken zoals de diamantindustrie vereist. Voor zover we weten, is dit de enige diamant van deze grootte (ongeveer 12 karaat) die eerder in een denkvorm dan in een draagbaar kunstwerk is verwerkt. Hij kan niet in een ring of broche gemonteerd worden; hij kan alleen vastgehouden en om en om gedraaid worden door een toeschouwer die zijn zorgvuldig gekalibreerde onregelmatigheden inspecteert.

About the work

Alain Ayers | 'The Distance Between Here & Now'

2 Aug 2019

00:54

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA. Alain Ayers spreekt over zijn kunstwerk 'The Distance Between Here & Now'.

About the exhibition

AMBERES - Roberto Bolaño's 'Antwerpen'

15 Jun 2019

1:31

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA.

About the work

Bart Prinsen | 'Convergentiepunt'

1 Jul 2019

00:53

Een tentoonstelling geïnspireerd op een roman, een stad en een scène. Ontdek AMBERES – Roberto Bolaño’s 'Antwerpen' van 7 juni tot en met 15 september 2019 in het M HKA. Bart Prinsen spreekt over zijn kunstwerk Convergentiepunt (Point of Convergence).