Cindy Wright – Lippenstift en Gasmaskers – De Stadscollectie Antwerpen
Wie de tentoonstelling Lippenstift en Gasmaskers bezoekt kan niet voorbij aan de imposante houtskooltekening van een schedel, die hard afsteekt tegen de witte tentoonstellingsmuur. Wat je eigenlijk ziet is een fusie van tien afzonderlijke tekeningen van een schedel, samengebracht in één overtuigend beeld. Kunstenares Cindy Wright vertelt je in bovenstaande video het idee achter haar werk, getiteld Unification.
Het werk raakt thema’s als verval, vergankelijkheid en kwetsbaarheid en herinnert aan de zeventiende-eeuwse vanitas-schildertraditie in Europa. De schedels confronteren de kijker met de eigen mortaliteit. Ze zetten aan tot reflectie en introspectie en hernieuwen onze band met onze individualiteit en menselijkheid. Iedereen is een individu, maar in de dood zijn we allemaal verbonden, los van cultuur, religie, status, huidskleur, …
OVER CINDY WRIGHT
Cindy Wright (°1972, België) woont en werkt in Antwerpen. Voor haar fotorealistische tekeningen en schilderijen vertrekt Wright vanuit haar eigen fotografie. In haar studio maakt ze composities, die ze fotografeert en nadien bewerkt in Photoshop. Zo gaat ze op zoek naar het exacte beeld dat ze in haar werken wil tonen.
Het oeuvre van Cindy Wright bestaat voor een groot deel uit fotorealistische schilderijen. Ze schuwt niet weg van wat doorgaans als afstotelijk wordt aanschouwd, in tegendeel, extreme close-ups van vlees, afval, rottend fruit, dode dieren en insecten zijn een vaak terugkerend thema. Hoewel de werken er bijzonder realistisch uitzien, verliest Wright haar band met de textuur van haar materiaal niet. Haar werk streeft er niet naar de fotografie te imiteren, ze wil net alle schilderkunstige componenten onderzoeken: kleur, compositie, onderwerp, perspectief en textuur.