Invalshoeken
De M HKA-collectie ontwikkelt zich rond drie manieren om kunst te benaderen: beeld, actie en maatschappij: elk performatief kunstwerk heeft een beeldkwaliteit, kijken is actie en elk kunstwerk verhoudt zich tot de maatschappij.
De M HKA-collectie ontwikkelt zich rond drie manieren om kunst te benaderen: beeld, actie en maatschappij. Hoewel geen enkel werk uitsluitend onder een van deze noemers valt, zijn het nuttige insteken om de eigenheid en de complementariteit van onze collectie te onderzoeken. Beeld, actie en maatschappij kunnen de drie assen zijn die samen de ruimte van een werk bepalen: elk performatief kunstwerk heeft een beeldkwaliteit, kijken is actie en elk kunstwerk verhoudt zich tot de maatschappij.
- beeld: verschillende benaderingen van het stilstaande en bewegende beeld, maar ook het denken over het beeld dat eigen is aan kunstenaars als Luc Tuymans, David Claerbout of Yang Fudong.
- actie: performance art in een engere zin, maar ook kunst als ‘performatieve’ praktijk met het vermogen de werkelijkheid te veranderen, in Antwerpen startend met de happenings in de jaren 1960.
- maatschappij: politiek en sociaal geëngageerde kunst, maar ook kunst die haar bredere context meer indirect weerspiegelt zoals bij kunstenaars als Jef Geys, Jimmie Durham of Allan Sekula.
Deze opdeling wil vooral een aanzet vormen voor het publiek om in interactie te gaan met de werken en nieuwe verbanden te leggen.