Een decennium aan inzichten over supercontinent Eurazië
Het Muhka werkt al jaren nauw samen met Tselinny, een opkomend kunstencentrum in Kazachstan. In deze samenwerking deelt het Muhka expertise en verwerft Tselinny werken die het schenkt aan het Muhka waardoor we onze collectie uit Centraal-Azië verder uit kunnen breiden.
Tselinny’s missie van dekolonisatie en identiteitsvorming in de regio zette het er nu toe aan om drie essays uit te geven van Bart De Baere, algemeen en artistiek directeur van het Muhka, die een decennium aan inzichten over het supercontinent Eurazië bestrijken. Deze essays bieden verschillende perspectieven op het onderwerp. En dat vanuit een onverwachte hoek, Antwerpen, een stad in het Noordwesten van Europa, waar Duits kunstenaar Joseph Beuys in 1968 zijn beroemde performance Eurasienstab (Eurasien Staf) opnam. De teksten van De Baere werden nu vertaald en gebundeld in een boek, in het Kazachs en het oorspronkelijk Engels.
Het eerste essay ‘Eurasia as an Island’ vertrekt nog van het potentieel van Moskou als wereldwijde ontmoetingsplaats, en gaat terug naar de progressieve oorsprong van het Russische Eurazianisme zoals gezien door Nikolai Trubetzkoy. Het tweede ‘Eurasia and Transnational Thinking’, met Jimmie Durhams gevoel voor gesitueerd denken als kernreferentie, richt zich op Eurazië in termen van relationele capaciteit. Het derde essay ‘Whatever the Future Will Be, It is Made Now’ reflecteert op de grootschalige invasie van de Russsiche Federatie in Oekraïne en biedt perspectieven binnen de Oekraïense maatschappij en kunstscene als ethische referentie om het gedrag te bevragen van zowel de Russische als de internationale kunstscène.
Deze publicatie is een blijk van de internationale horizon van het Muhka.
De redactie en productie van dit boek gebeurde door de dichter Anuar Duisenbinov, die hier het eerste exemplaar toont.