Kunstenaarsduo Pejvak gekozen als onderzoeksfellows M HKA / Van Abbemuseum
Naar aanleiding van onze open call voor de M HKA / VAN ABBEMUSEUM RESEARCH FELLOWSHIP binnen de context van het L’Internationale OUR MANY EUROPES PROGRAMME, zijn M HKA en het Van Abbemuseum verheugd te delen dat het kunstenaarsduo Pejvak een onderzoeksproject zal ontwikkelen gerelateerd aan twee toekomstige tentoonstellingen: Eurasia – A Landscape of Mutability ( M HKA, oktober 2021 – januari 2022, samengesteld door Nav Haq en Joanna Zielińska) en Rewinding Internationalism: The 1990s and Today (Van Abbemuseum, mei – september 2022, samengesteld door Nick Aikens).
De kwaliteit van Pejvak’s voorstel onderscheidde zich van de ruim 300 aanmeldingen ingestuurd door internationale onderzoekers, kunstenaars en curatoren. Het voorstel reageert op de diverse kaders en vragen die in de open call naar voren kwamen – het ontleden van het concept Eurasia, trans-nationalisme en internationalisme. Onder de titel Every Now and Then, richt het duo zich op de Ferghana Vallei, gelegen tussen de Alai en Kuramin gebergten, verspreid over Oezbekistan, het zuiden van Kyrgyzstan en het noorden van Tadzjikistan in Centraal Azië. Het onderzoek legt de nadruk op micro-geschiedenissen in en rondom de vallei in de periode van het begin van de 20ste eeuw tot nu, en volgt diverse karakters wiens verhalen zijdelings verbonden zijn met de voortdurende strijd over water in de regio. Het trans-historische aspect van hun onderzoeksvoorstel toont de uiteenlopende omstandigheden in de directe nasleep van de Sovjet-Unie in de jaren 90, evenals het begin van de 20ste eeuw en kijkt naar de hedendaagse wereldwijde realiteit.
Over Pejvak
Pejvak (“echo” in Farsi) is een langdurige samenwerking tussen Felix Kalmenson (1987, St Petersburg) en Rouzbeh Akhbari (1992, Teheran). De regionale omstandigheden van Pejvak’s samenwerking zijn divers, met recente projecten geworteld in landen die zich bevinden in de historisch bevochten landschappen in het voormalige Russische en Perzische rijk. Akhbari en Kalmenson’s gedeelde culturele en taalkundige kennis vormen de basis voor kritische onderzoeksinterventies. Door hun veelzijdige benadering van onderzoek komen zij in contact met gelijkgestemde samenwerkingspartners, geschiedenissen en geografieën. Pejvak ontstond in 2014 in Casablanca, Marokko, en heeft sindsdien internationaal grootschalige tentoonstellingen en onderzoeksprojecten gerealiseerd, onder andere bij het State Silk Museum (Tbilisi), Si Shang Art Museum (Beijing), The Work of Wind geproduceerd door Blackwood Gallery (Mississauga), Onsite Gallery (Toronto), ACSL (Yerevan), Les Abattoirs (Casablanca), en Hay Art (Yerevan). Pejvak werkt momenteel aan een eenjarige onderzoeks- en productie residency aan de Jan van Eyck Academie (Maastricht).
Over L’Internationale
L’Internationale is een confederatie van zeven moderne en hedendaagse kunstinstellingen. L’Internationale wil een ruimte voor kunst creëren binnen een niet-hiërarchisch en gedecentraliseerd internationalisme, gebaseerd op waarden van verschil en horizontale uitwisseling tussen een groep culturele agenten die lokaal geworteld en wereldwijd met elkaar verbonden zijn Het brengt zeven grote Europese kunstinstellingen samen: Moderna galerija (MG+MSUM, Ljubljana, Slovenië); Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS, Madrid, Spanje); Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA, Barcelona, Spanje); Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, (MSN, Warschau, Polen); Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA, Antwerpen, België); SALT (Istanbul en Ankara, Turkije) en Van Abbemuseum (VAM, Eindhoven, Nederland). Partners zijn HDK-Valand Academy (Göteborg, Zweden) en het National College of Art and Design (NCAD, Dublin, Ierland).
Over ‘Our Many Europes’
‘Our Many Europes’ is een vierjarig programma (2018-22) dat tentoonstellingen, openbare programmatie, uitwisseling van erfgoed en institutionele experimenten doorheen de hele Internationale Confederatie omvat. Het programma neemt de jaren 1990 – toen ons huidige Europa geboren werd – als uitgangspunt. Het wil speculatief nadenken over de rol van cultuur als een drijvende kracht achter het zichtbaar maken van wie we zijn en hoe we in de wereld staan.