M HKA-collega’s in het onderwijs
Kennis delen buiten de museummuren
Bij het M HKA reikt de passie voor de kunsten verder dan de museumzalen. Vier collega’s, Christine, Jan, Piet en Sylvie, combineren hun werk met onderwijs. Zij delen hun expertise met studenten.
Hun inzet in het onderwijs brengt niet alleen nieuwe perspectieven naar hun studenten, maar voedt ook hun werk binnen het M HKA. Door hun kennis te delen en zelf te blijven leren, zorgen ze ervoor dat kunst blijft leven en resoneren, zowel binnen als buiten de museummuren.
Of zoals Sylvie het zo mooi zei: ‘Een mens geraakt nooit uitgeleerd, hè.’
Christine: Expertise in erfgoedzorg
Christine Lambrechts zet haar kennis van kunstconservatie en -restauratie in bij de Universiteit Antwerpen. Ze geeft les aan bachelorstudenten Conservatie en Restauratie, waar ze praktijkgerichte vakken als Depot en Museum en Preventieve Conservatie doceert.
Bij de masterstudenten Erfgoedstudies geeft ze Principles and Practices of Collection and Storage Management en Basic Principles of Preventive Conservation. Hier leren internationale studenten hoe ze erfgoed kunnen behouden en beheren. Christine werkt hiervoor samen met Hélène Verreycke, met wie ze ook een project opzet rond de inboedel van het Panamarenkohuis. Zo vloeien kennis en ervaring direct terug naar het M HKA en blijven we als museum op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de erfgoedzorg.
Naast haar werk aan de Universiteit Antwerpen, geeft Christine ook les aan verzamelaars en kunstprofessionals in de postuniversitaire opleiding Art View van de KULeuven-KULAK. Hier bespreekt ze de rol van materialen in hedendaagse kunst, en biedt ze handvatten om kunstcollecties beter te beheren.
Jan: Literatuur en maatschappij
Jan Stuyck geeft het vak Literatuur & Maatschappij aan de Bachelorstudenten van de opleiding Drama aan de AP Hogeschool, campus Conservatorium in Antwerpen. Hij leert studenten te reflecteren op bredere levensbeschouwelijke vragen en maatschappelijke ontwikkelingen vanuit een aantal hedendaagse literaturen.
Daarbij wordt aandacht besteed aan het leven en werk van de auteur, de context waarin een werk ontstaat en functioneert en hoe dit zich verhoudt tot andere werken binnen een lokaal, ‘glocal’ en (inter)nationaal verband. Hiervoor wordt geput uit inzichten uit onder meer literatuurwetenschap, boekwetenschap, culturele studies, geschiedenis, sociologie en filosofie. Thema’s die aan bod komen zijn activisme, gender, natievorming, (de)kolonisatie, representatie, alteriteit, herinnering en trauma.
Ook begeleidt Jan de masterstudenten bij hun scriptie en is hij voorzitter van de vakgroep Theorie en Reflectie.
Piet: Hedendaagse kunstgeschiedenis
Piet Van Hecke geeft het vak Hedendaagse Kunstgeschiedenis aan de derde bachelors van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. In het eerste semester ligt de focus op de neo-avant-gardes van de jaren 1940, 1950 en 1960. Stromingen als Abstract expressionisme, Cobra, Situationisme, Nouveau Réalisme, Fluxus, Happening, Popart en Minimal art komen aan bod. In de cursus is aandacht voor een transhistorische en transculturele manier van kijken. Het tweede semester richt de blik op postmodernismen van de jaren 1970, 1980 en 1990, door samen te kijken naar kunst, in gesprek te gaan, en tentoonstellingen te bezoeken.
Sylvie: Interdisciplinariteit in kunsteducatie
Sylvie Huysman geeft sinds dit academiejaar les aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Ze zal zowel kunstbeschouwende als praktijkgerichte vakken doceren binnen de opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving. Met haar achtergrond als interdisciplinair kunstenaar en film- en theaterwetenschapper focust ze op het lichaam, de ruimte, performativiteit en interdisciplinariteit.