Curator Nav Haq over ‘Sacha’
Één van de kernwerken uit de tentoonstelling ‘AMBERES – Roberto Bolaño’s Antwerpen‘ is Sacha, een videoinstallatie door Imogen Stidworthy. In de kijker staat Sacha van Loo, die voor de Antwerpse politie werkt en stemopnames analyseert die zijn gemaakt tijdens het afluisteren van verdachten. Sacha, blind sinds zijn geboorte, begrijpt de ruimte door middel van akoestiek en zijn hoogontwikkelde echolocatievaardigheden, die hem, samen met zijn kennis van tal van talen en dialecten, ook helpen om spraak en de onuitgesproken intenties en betekenissen in de dialoog te analyseren.
In de video is van Loo te zien terwijl hij een stemopname analyseert – de opname is in feite de stem van de kunstenaar die een passage leest uit Aleksandr Solzhenitsin’s roman In de eerste cirkel (1968) in het originele Russisch. Van Loo heeft moeite om de woorden te begrijpen vanwege haar onnauwkeurige uitspraak. In dit verhaal wordt een groep van gevangengenomen Sovjetwetenschappers en taalkundigen door Stalin bevolen om een stemvervormer te ontwikkelen om de persoonlijke telefoonlijn van Stalin te beschermen, alsook een stemregistratiemachine waarmee de KGB mensen kan identificeren via opnames van hun stemmen – één technologie voor het vernietigen van taal en een andere voor het vastleggen van taal.
Het werk werd gekozen door M HKA’s eigen senior curator Nav Haq in het kader van de tentoonstelling ‘AMBERES‘, die inspiratie put uit de gelijknamige novelle van Chileens schrijver Roberto Bolaño.